Wykluczenie dzieci ze spektrum autyzmu
Stworzyłem tę templatkę w Bloggerze już 27 mają i nie byłem w stanie się zabrać za skończenie tego trudnego oraz ważnego tematu, który mnie osobiście dotyczy.
Powiem szczerze, że nie wiem, od czego zacząć. Ignorancja i brak wykształcenia nauczycieli w tym temacie jest zastraszająca. Wykluczenie dzieci ze spektrum autyzmu jest częstsze, niż można by przypuszczać.
Sednem problemu jest komunikacja. Dzieci ze spektrum autyzmu mają zaburzoną i ograniczoną komunikację z otoczeniem. Jest im trudniej artykułować swoje problemy i myśli. Te dzieci spotykają się z niezrozumieniem w szkole.
Temat jest często pomijany w mediach, więc prawie nikt nie interesuje, by go rozwiązać.
Czym jest autyzm?
Dziś bardziej się mówi o spektrum autyzmu ( z ang. Autism Spectrum Disorder - - ASD). Autyzm nie jest chorobą, lecz zespołem zaburzeń rozwojowych, i u każdej osoby nim dotkniętej, wygląda trochę inaczej. Najważniejsze cechy to są:
-- Trudności w komunikacji, szczególnie niewerbalnej jak mimika, ton głosu, gesty, kontakt wzrokowy
-- Rozumienie zasad społecznych, trudności z odbieraniem niepisanych reguł społecznych, konwenansów, ironii, sarkazmu, często rozumienie tego bardzo dosłownie
-- inicjowanie i podtrzymywanie relacji jest dużym wyzwaniem
-- inny sposób odczuwania i wyrażania emocji
-- może występować opóźniony rozwój mowy lub nawet jej brak, używanie słownictwa W specjalny sposób: dosłownie
-- silna potrzeba rutyny i przewidywalności
-- powtarzające się wzorce ruchowe i behawioralne
-- bardzo wąskie, ale niezwykle głębokie i intensywne zainteresowania
-- nadwrażliwość lub podwrażliwość na bodźce
-- współwystępowanie innych stanów np. depresji, fobii, ADHD, zaburzenia koordynacji ruchowej
Autyzm nie jest chorobą, lecz zaburzeniem rozwoju, więc nie można się nim zarazić, ani wyleczyć go. Można za to, ułatwić ludziom funkcjonowanie z nim.
Mocne strony osób ze spektrum:
- Szczerość i lojalność.
- Skupienie na szczegółach i doskonała pamięć do faktów.
- Umiejętność ostrzegania wzorców, Które umykają Innym.
- Nieszablonowe, kreatywne myślenie.
- Głęboka wiedza w obszarach Ich zainteresowań.
Przyczyny spektrum autyzmu:
Przyczyny są złożoną mieszanką czynników genetycznych i środowiskowych. Nie ma jednej konkretnej przyczyny występowania autyzmu. Procesy zachodzące w mózgu i systemie nerwowym, a dokładnie kaskady szlaków biochemicznych są bardzo skomplikowane. Jest bardzo wiele miejsc, gdzie zakłócenia w jednym szlaku biochemicznym mogą mieć wpływ na funkcjonowanie całego organizmu. Ta kwestia wymaga dalszych badań.
Edukacja
Dzieci ze spektrum autyzmu często wykazują duże zdolności we danych obszarach, lecz przy swoich problemach z socjalizacją i kontaktach społecznych, nie są w stanie w pełni rozwijać swoich talentów.
Chodzenie może być bardzo przykrym obowiązku em dla takich dzieci, jeśli nie otrzymają odpowiedniego wsparcia. Tutaj jest ważna pomoc pedagoga szkolnego i psychologa, by umożliwić w miarę normalne funkcjonowanie.
Podsumowanie
Przed oświatą stoi jeszcze dużo wyzwań związanych z tym zagadnieniem. Dzieci ze spektrum autyzmu wymagają odpowiedniego wsparcia w edukacji i codziennym funkcjonowaniu. Spektrum autyzmu to przede wszystkim inne doświadczenie świata, różna percepcja i interpretacja bodźców niż u osób neuronormatywnych (neurotypowych). Warto zajrzeć w ten link.

Komentarze
Prześlij komentarz